فضیلت ذکر یا اللّه در کلام معصومین علیهم السلام

از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: کسی که صد آیه از قرآن را از هر جای آن بخواند، و بعد از آن هفت مرتبه بگوید یا اللّه پس اگر بر سنگی نفرین کند، هر آینه آن سنگ را از جای خود جدا می نماید.
 
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس 10 بار بگوید یا الله ندا می آید لبیک چه حاجتی داری ؟

همچنین در روایات دیگری از معصومین علیهم السلام آمده است:
هر روز 100 مرتبه یاالله بگویید چراکه برای حل مشکلات زندگی موثر است.
برای رفع مشکلات و خطرات بزرگ در یک مجلس 1001 مرتبه یا الله بگویید، موثر است. 
برای حل مشکلات، هر روز بعد از نماز صبح، شصت و شش مرتبه یا الله بگویید و مداومت بر این تعداد تاکید شده است.
 

نمونه ای از عظمت ذکر یا الله

گفته شده است که روزی مرد درمانده و فقیری پیش عارف پیری رفت از او برای گشایش کارش درخواست ذکری کرد. عارف به او گفت ذکر یا الله را روزی 100 مرتبه بگو.
مرد هر روز ذکر یا الله را می گفت و هر روز پریشان تر و درمانده تر می شد. هر روز به پیش عارف می آمد و از پریشانی خود به او می گفت. عارف هم توصیه می کرد که تعداد ذکرها را بیشتر کند.
مرد دیگر خسته شد و تصمیم گرفت از شهر فرار کند و سر به بیان بگذارد. در حین راه کاروانسرایی دید که در آنجا پناه برد. از قضای روزگار دزدانی را دید که اموال دزدی خود را در آنجا پنهان می کردند.
دزدان که آن مرد را دیدند و فکر کردند که از جاسوسان حاکم است. او را به ستونی بستند و می خواستند او را بکشند. مرد که خیلی ترسیده بود از ته دل و با صدای بلند فریاد زد: یا الله جل جلاله.
ماموران حاکم که از آنجا می گذشتند، صدای مرد را شنیدند و دزدها را دستگیر کردند. آن مرد از مرگ نجات پیدا کرد و به دستور حاکم، نگهبان کاروانسراها و راهها و روستای آن اطراف شد. در حین انجام وظیفه بود که متوجه شد که دزدان اموال دزدی خود را در ته چاهی در کاروانسرا پنهان کرده اند. حاکم هم اموال را در اختیار او گذاشت و به او بخشید.
پس از چند سال، مرد عارف را دید و سرگذشت خود را برای او تعریف کرد. عارف پس از شنیدن حکایت آن گفت: از همان اول باید مانند یا الله آخر می گفتی از ته دل، نه اینکه فقط آن را به زبان بیاوری. می دانی اگر همه را مانند آخری می گفتی چه می شد!
 

طریقه ختم ذکر یا الله

در روایتی از سید بحر العلوم قدس سره آمده است که فرمود بعد از تهذیب اخلاق به ختوم مشغول شدم و یکی از آنها این بود که چهل شبانه روز به ختم یا الله مشغول شدم به این صورت که شصت و شش بار هر نوبت و شروط ختم را از جمله تقوى مراعات مى کردم.
شب چهلم، شب عرفه بود در حرم مطهر حضرت امام حسین (علیه السلام)، نزدیک قبور شهدا شخصى آمد و سیبى به دست من داد و من آن سیب را بوئیدم، بوى مشک و عنبر مى داد.
نزدیک بود بیهوش شوم، بعدها دانستم آن چه دانسته ام از برکت آن سیب است. پس باید ختم کننده تقوا را رعایت کند.

منبع: سایت راسخون